طلاب العرب Arab students
أهلا وسهلا بك ضيفنا الكريم، إذا كانت هذه زيارتك الأولى للمنتدى، فيرجى التكرم بزيارة صفحة التعليمــات، بالضغط هنا كما يشرفنا أن تقوم بالتسجيل بالضغط هنا إذا رغبت بالمشاركة في المنتدى، أما إذا رغبت بقراءة المواضيع والإطلاع فتفضل بزيارة القسم الذي ترغب أدناه.

بوفيه عيد ميلاد ابني (تورتة الحصان وتورتة 3 ادوار)

2 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
شيكا خليل

شيكا خليل

بوفيه عيد ميلاد ابني (تورتة الحصان وتورتة 3 ادوار) Empty
مُساهمةموضوع: بوفيه عيد ميلاد ابني (تورتة الحصان وتورتة 3 ادوار)   بوفيه عيد ميلاد ابني (تورتة الحصان وتورتة 3 ادوار) Icon_minitimeالأربعاء يونيو 26, 2013 4:01 pm

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

ده بوفيه عيد ميلاد ابني وطبعا كله اتعمل قبلها بيوم

[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]

دي [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط] شوفتها في موقع بيتي كروكر واتفرجت علي الفيديو ونفذتها والاسبونج بطريقة مدام امال جلال

طريقة الاسبونج:
2 كوب دقيق ( وعشان اعملها شيكولاتة شيلت معلقتين دقيق وحطيت بدالهم معلقتين كاكاو خام)- 2 كوب سكر (بس انا حطيت كوباية ونص بس ) - 8 بيضات - نص كيس بيكنج باودر - نص معلقة صغيرة فانيليا - نص فنجان صغير ماء مغلي(انا نسيت احط المية وبردو طلعت حلوة وهشة اوي )
انا عملت تورتين مدورين واحدة عملت منها جسم الحصان والتانية عملت منها الراس والديل وعملت باترون علي ورق زبدة الاول وقصيت الكيك عليه وقسمته وحشيته وغطيته بكريمة الشيكولاتة وده لينك الفيديو

ودي تورتة 3 ادوار عملتها بنفس الطريقة اللي فوق بس من غير كاكاو والمفروض كنت اعملها دورين بس لكن الاتنين سبونج مقاسهم طلع قريب من بعضه فقصيت دايرة مفرغة من حروف الكيكة عشان اصغرها وخدت اللي طلع وعملته سويسرول وبقي الدور التالت للتورتة وجبت المارشميلو ده من السوبر ماركت وزوقت بيه التورتة واللي اتبقي منه قطعته وحطيته في عصاية شيش طاووق زي اللي في الكوباية اللي عليها ستان تركواز

الكيك بوبس بقي عملت كيك شيكولاتة وقطعتها وفرمته ناعم وعملته بطريقة الكيك اليومي لمنال العالم

2 كوب دقيق( شيلت معلقتين دقيق وحطيت بدالهم كاكاو خام) - 2 ونص معلقة صغيرة بيكنج بودر - رشة صغيرة ملح - نص كوب زبدة لينة - 1 وربع كوب سكر ناعم - 3 بيص- نص كوب لبن - 1 معلقة صغيرة فانيليا-

الطريقة : ضربت السكر والزبدة لحد مابقيت كريمة وبعدين ضيفت البيض والفانيليا وضربتهم كويس وبعدين ضيفت [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط] واللبن وحطيتها في الفرن علي درحة حرارة 180

وطلعتها وسيبتها تبرد وفرمتها كويس وحطيت عليها كريمة وشيكولاتة سايحة ومعلقتين عسل نحل وعملتهم كور ونزلتهم في الشيكولاتة السايحة وزوقتهم بالفارمسيل الملون وجوز الهند والبسكوت المطحون

وعملت البسبوسة بكيس حلو الشام والطريقة اللي عليها والجلاش بردو بنفس الطريقة المعتادة دهنته زبدة ورشيت عليه جوز هند ولفيته وقطعته صوابع صغيرة واول ما طلع سقيته بالشربات

* الاخطاء اللي حصلت معايا بقي:

التورتة البيضا حسيتها ناشفة شوية والمفروض كنت اسقيها بشربات او عصير طبعا عشان مستعجلة وتعبانة معملتش كده فطلعت ناشفة شوية لكن بردو هشة وطعمها حلو اوي

* الكيك بوبس طلع مني طري اوي ومش عارفة ليه وكل لما احطه في عصاية الشيش طاووق ينزل لتحت وكان نفسي اوقفه زي المصاصاة كده بس بينزل فاضطريت احطه بالعكس زي اللي في الصورة كده

Zino

بوفيه عيد ميلاد ابني (تورتة الحصان وتورتة 3 ادوار) Empty
مُساهمةموضوع: _da3m_3   بوفيه عيد ميلاد ابني (تورتة الحصان وتورتة 3 ادوار) Icon_minitimeالأربعاء يونيو 26, 2013 4:49 pm

بوفيه عيد ميلاد ابني (تورتة الحصان وتورتة 3 ادوار) I48555304_73921_4
كلمات اجبرتني علي مشاركتكـ لاحساسي بصدقها وايمانا مني بقلم يختار اجود المفردات
ماذا أقول لكـ يا سيد الحرف ومنبع المعاني
وبحور الكلام ..
كيف وأنا دائما أقف أمامكـ .. صامت..
من جمال ما أراه
ومن حسن أبداعكـ وصياغتكـ المتقنة ...
فأنا لست ألا نقطة من بحور أبداعاتـكـ
وبوووح قلمكـ نثر ما قد يجول في الأنفس دون استشعااار
هزززز الوجدان وتزلزلت البقايا الراكده منذ العصور ؟؟؟؟
لكـ مني كل التقدير على جمالية طرحكـ

بوفيه عيد ميلاد ابني (تورتة الحصان وتورتة 3 ادوار) I48555304_73921_4

بوفيه عيد ميلاد ابني (تورتة الحصان وتورتة 3 ادوار)
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» تعالى شوفى تورتة ويني وبو احلى تورتة لعيد ميلاد بنتى حببتى ومن ايد فوتيكة وبس :))
» عايزه تعملي عيد ميلاد راقي تعالي شوفي عيد ميلاد ابني كله عمايل ايديا
» بوفيه عيد ميلاد بنوتي كله من مطبخي بعون الله
» عيد ميلاد عمر ابني بالصور وتورتايه بن تن الجامده جدا
» بوفيه عيد ميلاد بنتى مع عزومه لاهل جوزى كله فى نفس اليوم من مطبخى