طلاب العرب Arab students
أهلا وسهلا بك ضيفنا الكريم، إذا كانت هذه زيارتك الأولى للمنتدى، فيرجى التكرم بزيارة صفحة التعليمــات، بالضغط هنا كما يشرفنا أن تقوم بالتسجيل بالضغط هنا إذا رغبت بالمشاركة في المنتدى، أما إذا رغبت بقراءة المواضيع والإطلاع فتفضل بزيارة القسم الذي ترغب أدناه.

غيرنا الرجيم في الشهر 10 مرات وجربنا كل حاجة والنتيجة ....

2 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
شيكا خليل

شيكا خليل

غيرنا الرجيم في الشهر 10 مرات وجربنا كل حاجة والنتيجة .... Empty
مُساهمةموضوع: غيرنا الرجيم في الشهر 10 مرات وجربنا كل حاجة والنتيجة ....   غيرنا الرجيم في الشهر 10 مرات وجربنا كل حاجة والنتيجة .... Icon_minitimeالأحد يونيو 30, 2013 2:50 pm

السلام عليكم وراحمة الله وبركاته

ازيكم يا فتوكات انا جية احكلكم تجربة بقالها دلؤتي شهر اسبوع ويومين ايوة بالظبط هههههههههه

بصو بقا التجربة دي مش بتعتي لوحدي لا دي بتعتي انا وصابحتي العضوة ( انا مطمنة طول ما انا مع ربنا )

بصو بقا عملنا ايه اول حاجة اتفقنا هنمشي علي نظام غذائي معين دورنا عليه علي فتكات وهو موضوع بأسم 25 كيلو في الشهر ايوة بس طبعا اشتغالة هههههههههه [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط] مش اوي يعني بصراحة انا خسيت جدا بس انا ما عملتهوش اكتر من اسبوعين منهم واحد متواصل والتاني فاصل يوم او يومين بين انظمة اخري طول الشهر [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط] ايوة محنا غيرنا الديت كتير اوي وجربنا كل حاجة تتخيلوها بس اهم حاجة اننا كل ما نفسنا تروح لحاجة كنا بناكلها وكمان طول الفترة دي نسينا طعم الرز والعيش غير في يوم الفري [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط] اه في يوم فري احنا كنا عملينو يوم الخميس كل اسبوع ومازلنا [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]

بصو يا حلوات في اسس اتفقنا عليها انا وصابحتي واحنا اولا لازم نخس عشان اسببا مرضية احنا الاتنين بدأنا ووزننا 85 [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط] ما تفكرونيش ههههههههههههه ايام يارب ما تعدها تاني ايام التخن انا اصلا تخنت بسبب علاج كنت باخده وصاحبتي نفس الحكاية بس نعمل ايه في الدكترة

كفايا رغي ندخل في المفيد اول حاجة الاسس

1- شرب مية كتير طول اليوم ( انا ما كنتش بعمل كده كان اخري 4 كبيات في اليوم مية بيور او 5 ) بس كنت بشرب اعشاب كتير
2- مضغ الطعام ببطئ ( كنت سعات باجي من الكلية جعانة جدا ومرهقة بلتهم الاكل ) [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]
3- اهم حاجة كنت منتظمة عليها شرب الشاي الاخضر في الشهر ( واكتشفت انه مش شاي اخضر اكتشفت انه شاي رويل للرجيم مش اخضر
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط] وانه غلط جدا )
4- الاعشاب انا كنت منتظمة عليها طول الشهر في اعشاب كتير هنذكرها بعد كده بتخسس لوحدها من غير ديت اصلا
5- الرياضة طبعا دي صعبة لكتير مننا [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط] بس انا ما كنتش بعمل رياضة في الاول مع اني تربية رياضية [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط] بس كنت في اجزة اول اسبوع وبعد كده تربية عملي واتمرمط مش وبهدلة وكل حاجة اما صديقتي فكانت بتمشي كل يوم او يوم ويوم منورة اصاحبتي [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]
6- والاساسي كان عندي وعندها شرب كباية مية علي الريق وراها كباية مية تانية بعصير نص لمونة بس انا انتظمت عليه لحد اخر الشهر بصرف النظر عن الاسبوع واليومين وصابحتي من نص الشهر كده غيرت النظام وبقت تاخد بدل كبيتين المية اللي علي واحدة فيهم نص لمونة معلقة زيت زتون كبيرة علي الريق قبل الاكل بنص ساعة
لو افتكرت حاجة تانية احنا مع بعض هقولهالكم
طبعا انتو شيفين ان معظم الحاجات دي ماكنتش بتتعمل بأنتظام مع انها الاساس فأكيد هتقولو ما كنوش منتظمين في الاكل لا بالعكس الحمد لله فلة شمعة منورة قولو بسم الله مشاء الله [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]
انا بس بوضحلكم حاجة ان انتي لو قصرتي في حاجة ما تفقديش الامل خالص وكل يوم ابدأيه من جديد يوم جديد وانسي اللي فات

ندخل علي المفيد [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]
اول نظام غذائي كان بتاع 25 كيلو في الشهر ده كان عبارة عن نظام شبه الكميائي بس مش كميائي
يعني في يومك العادي تقريبا مفيش نشويات
وليه ميزة حلوة اوي انك مش بتجيبي اكل مخصوص بتاكلي من البيت وده اللي شجعنا نكمل بصو هو بتاكل فطار عادي بمعلقة وفي ممنوعات الحاجات اللي معروفة بتخن في الجبن والنشويات نيجي للغدا بتاكل الموجود باللمعلقة فراخ بانية مسموح بيها بس يعني كفاية مرة في الاسبوع ومسموح بالمحشي او المنبار مرة واحدة في الاسبوع والبطاطس المسلوقة مسموح بيها مرتين في الاسبوع ويوم كل اسبوع فري عشان لو بتخرجي او معزومة عند حد وممنوع مشروبات غازية ده باختصار وحطلكم الرابط بتاع الموضوع هدور عليه واحطهولكم في اول مشاركة
اه اهم حاجة انه مسموح بمعلقتين سكر في اليوم بس بصراحة انا ما كنتش باخدهم ولا كنت باخد محشي ولا بطاطس بس كنت بعوض في اليوم الفري

المهم بقا اننا غيرنا بعد اول اسبوع النظام الغذائي وهحطلكم الانظمة اللي اتبعناها في الردود بس لما ألاقي تفاعل والتغير مطلوب عشان الملل بصو يا حلوين انا وصابحتي قررنا النهاردة هنعمل ان شاء الله من اول بكرة 3 ايام رجيم التفاح الاخضر وبعديه يوم لحوم بس وبعديه يوم خضار بس وبعديه يوم فاكههة بس وطبعا ده مش هيحصل ههههههههههههه احنا عملناها قبل كده وكملنا الحمد لله بس كان يوم فاكهة ويوم خضار ويوم البان ويوم لحوم بس دخلنا زيادة التفاح هو مش هيحصل عشان حاجة واحدة بس ان الخميس فاضل عليه 3 ايام

المهم بقا مين عاوز يشترك معانا ونشجع بعض ونغير الانظمة وعلي فكرة احنا الحمد لله واللهم لا حسد بنحب بعض وبنخاف علي بعض جدا يعني لو واحدة فينا تعبت من نظام معين احنا بنوقف مع بعض ونعمل حاجة تانية او ناكل كويس ونرجع تاني او نسئل علي حاجة تعوض مع بعض كده يعني [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]
اه نسيت اقولكم اني ما جبتش سيرة الأسبوع اللي فات لانه كان فري تقريبا بس كن فري محافظين فيه يعني عملين ديت يعتبر من اللي فيه نشويات قليلة يعني رع رغيف فطار معلقتين تلاتة رز مع الغدا وانا بالنسبالي كنت بتعشا يوم ويوم حاجة حلوة مرة ايس كريم مرة نيتي من برة مرة عصير مرة حاجة حلوة من البيت كده يعني واليومين النهاردة وامبارح كانو رجيم الزبادي ده رجيم بناكل فيه زبادي وسلطة وفاكهة بس بكميات محددة لمدة يومين بس وهنبدأ تفاح اخضر بكرة

هنمشي مع بعض ان شاء الله يوم بيوم ونظبط مع بعض اي حاجة بس من الاسس اللي لازم اتباعها اننا نقول كل حاجة اكلنها طول اليوم

وان شاء الله هنسترجع كل الانظمة اللي نجحنا فيها من جديد ونجرب اللي مجربنهوش مع بعض ويارب نخس يارب كلنا اكتر واكتر
robotico

غيرنا الرجيم في الشهر 10 مرات وجربنا كل حاجة والنتيجة .... Empty
مُساهمةموضوع: _da3m_22   غيرنا الرجيم في الشهر 10 مرات وجربنا كل حاجة والنتيجة .... Icon_minitimeالأربعاء يوليو 03, 2013 6:22 pm

غيرنا الرجيم في الشهر 10 مرات وجربنا كل حاجة والنتيجة .... I48555304_73921_4
كلمات اجبرتني علي مشاركتكـ لاحساسي بصدقها وايمانا مني بقلم يختار اجود المفردات
ماذا أقول لكـ يا سيد الحرف ومنبع المعاني
وبحور الكلام ..
كيف وأنا دائما أقف أمامكـ .. صامت..
من جمال ما أراه
ومن حسن أبداعكـ وصياغتكـ المتقنة ...
فأنا لست ألا نقطة من بحور أبداعاتـكـ
وبوووح قلمكـ نثر ما قد يجول في الأنفس دون استشعااار
هزززز الوجدان وتزلزلت البقايا الراكده منذ العصور ؟؟؟؟
لكـ مني كل التقدير على جمالية طرحكـ

غيرنا الرجيم في الشهر 10 مرات وجربنا كل حاجة والنتيجة .... I48555304_73921_4

غيرنا الرجيم في الشهر 10 مرات وجربنا كل حاجة والنتيجة ....
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» الي تعبت من الرجيم حاجة جامدة من الاخر
» ماهو الرجيم الكيميائي ، ماهي اعراض و فوائد و مخاطر الرجيم الكيميائي
» اغنيه مش كل حاجة mp3 , تحميل اغنيه ميلودي هيتس محمد الصاوي مش كل حاجة mp3
» اغنيه مفيش حاجة mp3 , تحميل اغنيه حسام حاج مفيش حاجة mp3
» فيتل يعادل رقم مانسل في مرات الانطلاق أولاً