طلاب العرب Arab students
أهلا وسهلا بك ضيفنا الكريم، إذا كانت هذه زيارتك الأولى للمنتدى، فيرجى التكرم بزيارة صفحة التعليمــات، بالضغط هنا كما يشرفنا أن تقوم بالتسجيل بالضغط هنا إذا رغبت بالمشاركة في المنتدى، أما إذا رغبت بقراءة المواضيع والإطلاع فتفضل بزيارة القسم الذي ترغب أدناه.

ابنك كمل اربع شهور ومحتاسه في أكله تعالي شوفي تجربتي في اكل بنتي وبالصور كمان ياحلوين

2 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
شيكا خليل

شيكا خليل

ابنك كمل اربع شهور ومحتاسه في أكله تعالي شوفي تجربتي في اكل بنتي وبالصور كمان ياحلوين Empty
مُساهمةموضوع: ابنك كمل اربع شهور ومحتاسه في أكله تعالي شوفي تجربتي في اكل بنتي وبالصور كمان ياحلوين   ابنك كمل اربع شهور ومحتاسه في أكله تعالي شوفي تجربتي في اكل بنتي وبالصور كمان ياحلوين Icon_minitimeالخميس يونيو 27, 2013 11:00 am

[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]

ازيكم ياأمهات ياعسولات
انا اول مره اكتب في القسم ده وان شاء الله مش تكون اخر مره بس عاوزاكم تشجعوني
كل يوم القي موضوعين تلاتيه عن فتوكه بتسأل عن اكل ابنها او بنتها بعد ما [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط] وبتكون محتاسه بيه وبما اني عندي الانسه رنا في نفس السن تقريبا هي دلوقتي خمس شهور وبخبرتي في اخواتها الكبار قلت انزلكم اكلتها بالصور يعني الموضوع ده من خبرتي الشخصيه في اولادي ومافيش ولا كلمه منقوله وكمان من الدكتور مدحت الزيات لو تعرفوا كان بيجي علي الحياه 2 مش عارفه لسه بيجي ولا لا
هي بنتي دلوقتي زي ما قلت خمس شهور وانا ابتديت اكلها من اربع شهور يعني بقالي شهر بحضر لكم الموضوع ده وعارفه فيها ناس هتعترض طبعا لان في الطب الحديث ممنع تاكلي الطفل قبل 6 شهور انا جربت كده مع بنتي الكبيره وطبعا كانت بترضع طبيعي طلعت عيني في الاكل خالص ومش رضيت تاكل خالص الا بعد ما فطمتها وبعد كده في ابني بعدها ابتديت معاه من اربع شهور والحمد لله ارتحت كتير وده نفس النظام اللي ماشيه بيه دلوقتي مع رنا

انا عارفه اني رغيت كتير ندخل بقه في المفيد بس لازم نتفق علي كام نقطه الاول عشان مش نتعب :

1ــ لازم تعرفي وانتي بتأكلي في السن ده مش الغرض منه الاشباع يعني احنا مش هنأكل عشان يشبع لا لان افيد حاجه في السن ده هو الحليب احنا بس عاوزين نعرفه ان فيه طعم تاني غير الحليب ممن تتدوقه خلاص

2ــ احنا طبعا هنضرب الاكل في الخلاط يعني هيكون ناعم جدا ممنوع اذا ابنك بياخد الببرونه تحطي الاكل فيها لاني بشوف ناس بتعمل كده تفتح الحلمه بتاعة الببرونه كبيره وتحط الاكل فيها ده ممنوع لازم يعرف المعلقه ياكل بيها عشان يتعرف عليها زي ما هو عارفه صدر ماما او الببرونه بتاعته

3ــ احنا هنأكل الاكل ده لمده شهرين يعني لحد ما يوصل لست شهور وهنبتدي بكميه قليله اووي يعني هنبتدي بمعلقه شاي واحده وكل اسبوع هنزود معلقه وهكذا بحيث لما يوصل للست شهور يكون بقه 8 معالق كده بقيت وجبه كامله ممكن تستغني بيها عن وجبه الحليب خلاص

4ــ لو هنبتدي نأكل نبتدي بنوع واحد بس من الاكل لمده 4ــ 5 ايام وبعدين نغير لنوع تاني لاني عرفت من الدكتور ان الطفل اقصي مده يتعرف بيها عن الاكل هي اسبوع يعني ناكل نوع واحد لمده 5 ايام وبعدين نروح لنوع تاني وهكذا
وطبعا كده افضل عشان تعرفي الاكل ده اذا عمل حساسيه عند ابنك او اسهال او امساك وهكذا
5ــ احنا طبعا ابتدينا نأكل يبقي لازم نشرب مايه وخصوصا الصي علي الابواب كل يوم اغلي كوبايه مايه وغطيها وكل ما تأكلي تشربيه شويه مايه وهكذا

6ــ ممنوع باتا اضافه ملح او سكر للاكل خليه زي ما هو كده خلاص
نيجي بقه نشوف هنحتاج ايه
اول حاجه عاوزين بافته طبعا لانه هيبهدل نفسه خالص وممكن كمان يرجع
دي بتاعة بنتي جيبت ليها اكتر من واحده

تاني حاجه هنحتاج طبق مخصوص للأكل نضيف ومعقم دايما وكوبايه مايه ومعلقه
انا عندي فنجان زي الطبق خليته ليها ودي الصينه بتاعتها خلاص بأسمها ودايما نضيفه

نيجي بقه للاكلات المسموحه في الوقت ده
اول حاجه الحبوب
اول ما هنبتدي هو بالرز وبلاش القمح عشان هو اخف وكمان مش بيسبب حساسيه زي القمح
دي بتاع بنتي مش عارفه فيه منه في مصر ولا لا بس اكيد في انواع تانيه

ده شكله

وبنضيف ليه مايه بس وهو علي فكره بيزيد يعني ممكن نبتدي بنص معلقه كفايه لاول مره

انا زي ما قلت لكم دلوقتي بنتي بقيت خمس شهور فانا لقيت نوع تاني من خمس شهور قلت اصوره ليكم

تاني نوع هو الخضار ويفضل طبعا الخضار قبل الفاكهه عشان طعمها مش حلو زيها فممكن يرفض الخضار لو اكل الفاكهه الاول

اول نوع الكوسه : وهي تعتبر من الملينات يعني لو ابنك عنده امساك هتكون حلوه جدا ليه
بقطعها مكعبات كده

ونسلقها في مايه بس مش نسلق جامد عشان الفايده بتاعتها وبعدين نضربها في الخلاط ولو احتجتي تضيفي ليها شويه مايه يبقي من مايه السلق
انا بحفظها في علبه عندي برضه ليها مخصوص واخد كل ما احتاج منها

2ــ الجزر ويعتبر من الاكلات اللي بتسبب امساك هي والبطاطس يعني لو ابنك عندي اسهال فهي حلو ليه

وبنفس الطريقه نسلقها في مايه وبعدين نضربها في الخلاط

3 ــ البطاطس زيها زي الجزر برضه من الاكلات الممسكه

وهنا بعد ما ضربتها في الخلاط

نيجي بقه للفواكه
البرتقال يعتبر حلو جداااا لانه كله الياف وبيساعد علي الهضم يعني مفيد لو ابنك عنده امساك

انا مش بضربه في الخلاط بعمله بالعصاره وممكن اضيف شويه مايه صغيره اووي

واخيرا التفاح ولازم تسلقيه بالقشر بتاعه لانه الفايده كلها في القشر انا شوفت دكتور تغديه بيقول ان التفاح زي السفنج وفايدته في القشر فمهم جدا القشر بتاعه

وهنا بعد الخلاط

وبس كده ياقمرات انا عارفه اني رغيت كتييير اوووي معلش قسم المطبخ بهت عليا واتمني تكونوا استفدتم ولو بالقليل وانا عارفه طبعا اني فيه فتوكات شاطرين ما شاء الله واشطر مني كمان [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط] بس انا حبيت افيدكم يمكن واحده تتدعيلي دعوه حلوه ليا ولاودي
وبتمني القي ردود منكم عشان بجد تعبت جدا في الموضوع اكتر من اي موضوع بنزله في قسم المطبخ لانه مسئوليه طبعا
وياريت لو شايفه الموضوع يستاهل تقييمي عشان غيرك يستفيد وان شاء الله اقدر انزل جز ء تاني من ست شهور لتسعه وربنا يخليلكم ولادكم يارب ويرزق كل مشتاق

شيكا

شيكا

ابنك كمل اربع شهور ومحتاسه في أكله تعالي شوفي تجربتي في اكل بنتي وبالصور كمان ياحلوين Empty
مُساهمةموضوع: _da3m_15   ابنك كمل اربع شهور ومحتاسه في أكله تعالي شوفي تجربتي في اكل بنتي وبالصور كمان ياحلوين Icon_minitimeالجمعة يونيو 28, 2013 10:35 am

ابنك كمل اربع شهور ومحتاسه في أكله تعالي شوفي تجربتي في اكل بنتي وبالصور كمان ياحلوين 29
مأراوع قلمك حين يصول ويجول
بين الكلمات تختار الحروف بكل أتقان ..
تصيغ لنا من الأبداع سطور تُبهر كل من ينظر إليها ..
دائمآانت متألق

ابنك كمل اربع شهور ومحتاسه في أكله تعالي شوفي تجربتي في اكل بنتي وبالصور كمان ياحلوين 29

ابنك كمل اربع شهور ومحتاسه في أكله تعالي شوفي تجربتي في اكل بنتي وبالصور كمان ياحلوين
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» ابنك كمل اربع شهور ومحتاسه في أكله تعالي شوفي تجربتي في اكل بنتي وبالصور كمان ياحلوين
» ابنك راح ياكل وهو فرحان تعالي شوفي
» الغذاء الصحي لطفلك من 3 سنوات ل 5 وبالصور كمان
» غذاء ابنك من 6 شهور الى السنه
» عايزة تخلي طفلك مايشتمش ويكره اي لفظ وحش تعالي اقولك علي تجربتي