أسرار الحملة الاعلانية لمنتجات شركة ( ثورتكو ) بعد ثورة 25 يناير الفاش...احم...الناجحة

اليوم الاول...
تم استدعائي اليوم لمكتب ( الزنلكلاوي ) بيه...الراجل يعتبر من أكبر رجال الاعمال في مصر..و متفق مع شركات اعلانات كتير...مش عارف عاوزني ليه..
الزنكلاوي : يا أهلا يا أهلا بالدماغ الذرية....أهلا بأجمد اعلانجي في مصر
أنا : متشكر يا زنكلاوي بيه..بس حضرتك يعني ماتعملتش معايا قبل كدة
الزنكلاوي *( بحفاوة ) : هو أنا محتاج اسمع عنك..ده كفاية اعلان الفياجرا بتاع المسمار..و لا التاني بتاع الراجل اللي بمايوه...ولا التالت بقي...
أنا ( مقاطعا اياه و قد بدأت اشك في الرجل ) : طب و حضرتك طلبتني ليه دلوقتي..
الزنكلاوي : من الاخر كدة ... أنا عاوز حملة اعلانية جديدة...منتجات جديدة ..كل حاجة جديدة تمشي مع الثورة...عاوزين ناخد خيرها و نبقي أول ناس نستفيد منها...
أنا ( بتفكير عميق ) : مممممم...فكرتني بأول ما طلع النينجا ترتلز....احنا كسبنا دهب ساعتها...
الزنكلاوي ( مادد يده ناحيتي ) يعني نقرا الفاتحة ؟
أنا ( باعدا يده...هذا الرجل يدعو للشك فعلا ) اتفقنا اتفقنا يا أستاذ زنكلاوي خلاص..
الزنكلاوي ( بيقرب و هياخدني بالحضن ): يبقي بالحضن بقي بالمناسبة دي
أنا ( خارجا من المكتب ) : استغفر الله العظيم

اليوم الثاني :
اليوم قررت عمل أول كليب غنائي للثورة..و هيكون كمان عنوان الالبوم اللي هكتسح بيه السوق...
المساعد : يا باشا...حمودة جه يا باشا...
أنا : حلو أوي .. خليه يغير لبس الفرعون...و قولي لما المزة تيجي عشان دي لازم تغير وأنا معاها عشان شوية حاجات في الكليب...
قضينا يوم ( متعب ) جدا في التصوير خصوصا بعد أن غيرت المزة ملابسها الفرعونية 8 مرات لدواعي فنية..دويتو تحفة...مغني سيس و مغنية مزة بلبس فرعوني...جلست أشاهد الكليب بعد المونتاج
( يدخل السيس بلبسه الفرعوني ليغني للفرعون الكبير اللي قاعد علي العرش الفرعوني..
ثورة 25 يناير....من قبلها كان دمي فاير
و أهو جه الوقت يا مبارك....و حياة أمك ماهي باقيالك
( يقترب منه و يشده..و ييجي الحراس يشدون السيس ...و هنا تدخل المزة و تقعد ترقص و تقول :
يا شباب خمسة و عشرين......انتو شباب جامدين
والنعمة أنا عاوزة عريس....بس يكون زيك كدة سيس
( و تظل ترقص...فيجري الدم في عروق السيس..و يضرب كل الحراس و يشيل الفرعون الكبير من علي العرش...ثم ينتهي الكليب ببوسة طويلة مع استمرار اعادة الكوبليه بتاع انتو شباب جامدين )
و في الاخر .. انتاج شركة ( ثورتكو ) للانتاج الفني...شعارنا : بنحب مصر

اليوم الخامس :
الكليب اكتسح السوق...و لأن جه الوقت للمنتجات الأخري...و حملة شاملة في جميع الجرائد و القنوات الفضائية

--- قناة فضائية :
يبدأ الاعلان بخلفية سوداء..و يظهر صوت عميق
عزيزي السلفي.....هل مللت أعداء الله؟
يظهر شارع به النساء بدون نقاب...و الرجال بدون ذقون
الصوت : شركة ( ثورتكو ) بتديك الحل المناسب...
تبيض الصورة و يظهر سلفي بملابسه البيضاء و ذقن طويلة...و يمسك في يده سيف طويل...
الصوت : سيف السلف...
سيف السلف... مصنوع من الستانلس ستيل...
سيف السلف... مزود بأحدث التقنيات لتمييز اعداء الله
سيف السلف...قوي التأثير...سهل الحمل
سيف السلف...اضرب متخافش
و المفاجأة...اشتري سيف السلف و تحصل علي مجموعة خاصة من 3 سيوف صغيرة يمكن استخدامها في قطع الايدي أو الاذن ..كما أنها متعددة الاستخدامات و جائز شرعا استعمالها في المطبخ لتقطيع اللحوم و الكوسة

ثم تقترب الكاميرا من وجه الرجل ثم يغمز قائلا...سيوف السلف..ضد التلف

من انتاج شركة ( ثورتكو ) ..شعارنا : و ارهبوا أعداء الله

---- قناة فضائية للأطفال
مشهد للمدارس و هي خارجة ...
الصوت : أجازة الصيف جات...و لازم كلنا ننزل لعبة ( السيف و الدم )
يظهر برومو للعبة ... و يظهر أحد الرجال بذقن ممسكا سيفا و يطارد الناس اللي في الشارع...لو حد مش بذقن أو واحدة مش بنقاب يقتله و ياخد 5 نقاط....و في النص لو قابل حد بيسرق لو قتله ياخد 5 نقط و لو قطع ايده بس بياخد بونس ( 50 نقطة )

يظهر أطفال كثيرة يمسكون الموبايلات و يلعبون اللعبة...
الصوت : العب انت و اصحابك و حاربوا أعداء الله
من انتاج شركة ( ثورتكو ) .. شعارنا : الأطفال أحباب الله
--- قناة فضائية :
يبدأ الاعلان بشاب ماشي في الشارع تائه و يبدو فقيرا...و ييجي صوت يكلمه من برة...
مش لاقي تاكل؟؟؟ متعرفش تشتغل أي حاجة؟؟
الشاب: أيوة
الصوت : شركة ( ثورتكو ) اديتك الحل....دليل البلطجية
دليل البلطجية يخليك تشتغل أحسن شغلانة بعد الثورة
دليل البطجية...دليلك من الالف الي الياء.
دليل البلطجية ...بيدلك علي أحسن أماكن تقف فيها زي ( المريلاند ) و ( كوبري اللمون )
دليل البلطجية ..هتاخد معاه هدية أحدث تشكيلة من ( المطاوي ) و (السلاح الميري التم استعادته من مؤسس المنتدى )
من انتاج شركة ( ثورتكو ) .. شعارنا....الشرطة راحت عليها

--- قناة فضائية
يبدأ الاعلان بصوت صوات شديد مع لقطات من فيلم ( دم الغزال )
ثم يظهر الصوت : عزيزتي الغير محجبة....عزيزتي الغير منقبة
هل تعيشين في مصر ؟؟
هل تخافين من ماء النار أو الاختطاف ؟؟
هل تسمعين كل يوم عن احدي قريباتك مفقودة في ( الوايلي ) أو ( العباسية )
هل انتي في كلية ( طب عين شمس ) و بتخافي تروحي عشان متعديش علي مظاهرات السلفيين عند جامع النور ؟؟

حلك عندنا و بس...
صوت موسيقي أكشن ثم يقول الصوت :
مكتشف السلفيين..
-يظهر أحد العلماء ببالطو أبيض و نظارة.....و يمسك الجهاز و يشرحه..
مكتشف السلفيين مزود بأحد التكنولوجيا لكشف أي سلفي في دائرة قطرها 200 متر....مكتشف السلفيين يستطيع تحديد مكان السلفي و بعده عنك بالظبط و سرعته في الاقتراب..فتستطيعين الهروب بسرعة...
و لو سألتني واحدة منكم...لو مش هلحق أجري أعمل ايه...شركة ( ثورتكو ) مسابتش حاجة للظروف....
( يمد يده و يطلع حاجة من تحت الترابيزة )
صوت موسيقي أكشن ثم يقول العالم :
صاعق السلفيين....
صاعق السلفيين يعمل بأحدث التكنولوجيا لصعق أي سلفي في دائرة قطرها 3 متر...بطارية الجهاز تعمل لمدة 10 ساعات و كمان هتاخدي بطارية هدية

و لو سألتني واحدة منكم...لو البطارية فضيت...هعمل ايه؟؟ برضه ( ثورتكو ) مش هتسيبك و بتقدملك ( جهاز النقاب الهولوجرافي )
جهاز النقاب الهولوجرافي...بتلبسيه في الحزام...و بضغطة زر واحدة بيدكي شكل المنقبة بالظبط و تقدري تعدي من أي سلفي زي السكينة في الحلاوة..
و كل ده معانا ب ( الفين جنية و تسعة و تسعين قرش ) ...أجمل هدية لبنتك...
من انتاج شركة ( ثورتكو ) .. شعارنا ...لا للارهاب

اليوم الخامس و العشرين:
الزنكلاوي : تسلم دماغك يا أستاذنا..واللهي تستاهل بوسة
أنا ( أوقفه ) : خليك عندك...دلوقتي ناقص أخر حتة
الزنكلاوي : ايه بقي ؟
أنا : شوية عيال من عندك..ينزلو يطلعوا اشاعات ...وسط المسلمين يقولوا ان ( ثورتكو ) دي بتاعة خيرت الشاطر و جماعة الاخوان...و وسط المسيحيين يقولوا انها بتاعة نجيب ساويرس..
الزنكلاوي : واللهي انت مفيش زيك..متجيب بوسة بقي..
أنا :يا عم ابعد عني...أنا ماشي من هنا..ورايا حملة اعلانات بتاعة الاخوان للترشح للرئاسة...
الزنكلاوي : و ناوي تبتدي بايه بقي؟
أنا ( بتفكير ) : أول حاجة عشان الناس تبطل خوف من الاخوان و اثبت انهم مدنيين و مش ضد الفن....ممممم....ممكن أعمل فيلم يجمع بين ( عصام العريان ) و ( يسرا )
الزنكلاوي: الله الله..و ايه كمان يا أستاذ ؟؟
أنا : لأ كفاية كدة بقي.....ده سر المهنة...

Michael Nessim

مقالات أخري علي
جنون المقالات الساخرة