طلاب العرب Arab students
أهلا وسهلا بك ضيفنا الكريم، إذا كانت هذه زيارتك الأولى للمنتدى، فيرجى التكرم بزيارة صفحة التعليمــات، بالضغط هنا كما يشرفنا أن تقوم بالتسجيل بالضغط هنا إذا رغبت بالمشاركة في المنتدى، أما إذا رغبت بقراءة المواضيع والإطلاع فتفضل بزيارة القسم الذي ترغب أدناه.

اولادك مش هيسيبوا فرض صلاه ابدا ان شاء الله

2 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
شيكا خليل

شيكا خليل

اولادك مش هيسيبوا فرض صلاه ابدا ان شاء الله Empty
مُساهمةموضوع: اولادك مش هيسيبوا فرض صلاه ابدا ان شاء الله   اولادك مش هيسيبوا فرض صلاه ابدا ان شاء الله Icon_minitimeالجمعة يونيو 28, 2013 4:47 am

308232/http://forums.fatakat.com/thread938584" id="link"> اولادك مش هيسيبوا فرض صلاه ابدا ان شاء الله

[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]
ازيكم يا اجمل فتوكات
موضوعى النهارده لكل ام او بنوته لسه مخطوبه ومقبله على الجواز موضوعى النهارده يا فتوكاتى للحوامل او للانسا ت بتوع الجا معات او حتى المدراس امهات المستقبل ان شاء الله...
موضوعى النهارده عن الصلاه::::::::::
كلنا عارفين يا اخو اتى ان [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط] هى عماد الدين ومن اقامها احياه الصلاه هي من تميز المسلم عن غيره هي التى ت قويه وتعينه....
فكرت ك تير في الموضوع ده و لان غزيزه الامومه عندي عاليه جدا كتير كنت با قول ازاى اعلم ولادي اساسيات الدين من وهما فى بطنى اقسم بك يا ربي انى لما بفكر في موضوع الحمل بفكر فيه لانى بجد نفس ي [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط] يكونوا خالصين لك وللاسلام ....
ايو ه ان شاء الله نفسى اولادي يكونوا متعلمين كويس جدا عندهم هوايات بيمارسوها بكل حب معاهم لغات ليهم دور بالمجتمع و اصلاحه....
لكن يا فتوكات انا عندي اليقين الاعظم ان كل ده عمره ما هيتح قق الا برضا الله واول شئ واجب عليهم معرفه دينهم وما عليهم من واجبات ...
والحمدلله وصلت لشئ فى غايه الاهميه
السؤال :ازاي اخلى اولادي ميسبوش [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط] ومش بس كده ي قونى لو يوم تكاسلت او اي حد تكاسل فى الصلاه قدامهم؟؟؟؟
تعالى اقولك الس ر يا اجمل ماميز انتى وهيه بذمتك اول انسان بيثق فيه البيبي اول ما بيفتح عيونه مين( مش انتى برضو يا مامي )
طيب مي ن اللى الاولاد ديما بيحبوا يقلدوه( انتى برضو يا مامي )
ومين اللى بي ربي وليه الكلمه ومين اللى بيعاقب اكييييييد برضووووو( انتى)
طيب ومادام كله انتى يبقى انتى اللى اكيد الحل ب ايدك والحل اسهل ما يمكن.....
بكل بساطه يا مامي انتى وه يه من اول لما ابنك او بنوتك يقدروا يق فوا على رجليهم يعنى من عمر تلت سنين ويمكن اقل تخليهم يقفوا يصلوا معاكي طبعا هتسالينى ازاي هاقولك مجرد انه يقلد الحركات بتاعتك وانتى واقفه وانتى بتركعى وبعدها بتسجدي يا الله( كده يا مامي قطعتى اول جزء مبرووووووووووك ابنك او بنوتك اتعلموا ازاي يقفوا يصلوا وهما لسه حتى كلامهم مش واضح )
=النقطه التانيه يا فتوكاتى والاهم البنوته هتعمللها ايشارب او تجيبلها اسدال باللون اللى هيه بتحبه عشان تتعود انها لازم تغطى شعرها متغفلوش عن النقطه دي....
=النقطه التالته بعد الصلاه كتير مننا بيسبح عودي اولادك انهم ي سبحوا معاكى طبعا مش 33 مره زيك لا ك فايه 5 مره لكل حاجه( سبحان الله-الله اكبر-الحمدلله-لا اله الا الله-صلى الله عليه وسلم............الخ)
تخيلى ابنك وهو لسه بيبي تلت سنين ولسانه معطر بذكر الله وتخيلي كمان لما هو اللى يطلب منك انكوا تسبحوا مع بعض [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]
=النقطه الرابعه دلوقتى ابنك او بنوتك كبروا شويه بيعرفوا يتكلموا ويسالوا ويتسالوا اهم مرحله:::::::::
عرفي اولادك ان الصلاه ش ئ اساسي زي الاكل والشرب
مينفعش ابدا تحت اى ظرف اننا ننام من غير ما نكون مصلين الخمس فروض
وبكده يا فت وكات هيترسخ فى عقل الطفل ان الصلاه واجبه زي الاكل وال شر ب
وكلنا عارفين ان
" التعليم فى الصغر كالنقش على الحجر والتعليم فى الكبر كالكتابه على الماء "
مل حوظ ات مهمه جدااااااااااا:::::::
=اكيد اولادك هيروحوا ال نرسيري ومن بعدها المدرسه لازم تفهميه ان ساعتها الصلاه لما يرجع البي ت عشان يغير هدومه وياخد دش عشان حرام يصلى وهو لبسه مش نضيف وقبل ما يتؤضأ
طبعا النقطه دي انتى كسيبتى بيها حاجتين اولا انك بتعرفيه ان الصلاه يلزمها الوض وء كمان عشان ممكن يقول للميس بتاعته انا لازم اصلى حالا في حاله سماعه ل لا ذان....
=ملوح ظه تانيه لازم تعرفيه ان فيه ناس كتير ممكن متكنش بتصلي وده حرام جدا وان ربنا زعلان منهم....
=انا عن نفسي ها فهم ولادي انهم يحببوا اصحابهم فى الصلاه ازاي؟؟؟
سهله اوى ال صبح وهو رايح المدرسه اكو ن محضراله هديه جميله او مثلا قطعه شيكولاته واقوله عشان ربنا بيحبك وانت بتصلي جابلك دي هديه وكل لما تعمل حاجات ترضيه هيجيبلك حاجات اكتر واكتر.....
طبعا انتوا عارفين ان الاطفال بيتكلموا مع بعض واكيد هيروح يقول لحد من صحابه واكيد واحد منهم فى كل مره هيقتنع وبالاشتراك مع اولياء الامور هتكونى انتى وابن ك او بنوتك بتاخدوا الثواب..... [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]
=طبعا فيه حاجات هتد عم كل الحاجات الجميله دي تواصلك الدائم مع مدرسيه كمان دار تحفيظ ال قران قراءه قصص الانبياء.....وغيرها

حبيباتى دلوقتى اولادك بسم الله ما شاء الله كبروا وعرفوا كل حاجه بنفسهم لكن التعود ان شاء الله هيخليهم ميسبوش فرض [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]
حبيباتى احلى ماميز انا كده خلصت طبعا انا ذكرت الحاجات الجديده وبس
اللى ان شاء الله انا ناويه انفذها لما ربنا يكرمنى باولادي
كلنا عارفين ان البي بي وهو لسه فى بطنك بيسمع ويحس القران
لا تتهاونوا يا رااااااااااااااااااااااااب
اكون قدرت افيدكم ولو بمعلومه صغيره
دعواتكم لي ان ربنا يكرمنى بالذريه الصالحه انا وكل اخواتى المشتاقات
عاجلا ليس اج لا
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]
هذا الموضوع مجهود شخصي ولا يمكن نشره الا بكتابه كلمه منقول مع اسم المنتدى......
في حفظ الله
لا تنسوا التقييييييييييم
ملوك الابداع

ملوك الابداع

اولادك مش هيسيبوا فرض صلاه ابدا ان شاء الله Empty
مُساهمةموضوع: _da3m_7   اولادك مش هيسيبوا فرض صلاه ابدا ان شاء الله Icon_minitimeالجمعة يونيو 28, 2013 8:46 am

اولادك مش هيسيبوا فرض صلاه ابدا ان شاء الله 29
مأراوع قلمك حين يصول ويجول
بين الكلمات تختار الحروف بكل أتقان ..
تصيغ لنا من الأبداع سطور تُبهر كل من ينظر إليها ..
دائمآانت متألق

اولادك مش هيسيبوا فرض صلاه ابدا ان شاء الله 29

اولادك مش هيسيبوا فرض صلاه ابدا ان شاء الله
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» صلاه التطوع
» فضل صلاه الضحي
» شاركى اولادك
» كيف تجعل اولادك يحبونك
» الحياة الدنيوية لصفوة خلق الله محمد بن عبد الله صلوات الله وسلامه عليه